Little Live Lady

Little Live Lady

18.5.14

Staročeské Máje

Krásné nedělní dopoledne všem! 

 Jsem tu zpátky cca po týdnu a tentokrát vám povím něco o včerejší akci, které jsem se zůčastnila. Jak už název napovídá, jednalo se o Staročeské Máje...

zdroj
 Celý uplynulý týden se nesl ve znamení vymýšlení a přemýšlení co že já si to vlastně vezmu na sebe, jaké boty obuju a jak to vlastně celé dopadne.. I když bylo už dopředu jasné, že počasí bude stát za prd, pořád jsem ve skrytu duše doufala, že se to nějak vybere a bude cely den krásně :o). A to mi nakonec co? Absolutně vůbec nevyšlo :-D. Asi půl dne lilo jak z konve, snad v životě jsem takhle nezmokla a jediné co zbývalo bylo zahřát se sem tam nabízenou slivovicí ;o).

 A proč že jsem všechno tak řešila a o čem to tu vlastně mluvím? 

 Staročeské Máje začínají už v předvečer samotných oslav. To se totiž na místním hřišti vztyčí obrovská májka (je to kmen stromu bez větví a bez kůry), nahoru se přiváže ohromný věnec ozdobený stužkami nebo krepákem a májka se vztyčí tak, aby byla vidět  na hony daleko :o). Májku pak kluci celou noc hlídají, aby ji někdo z okolních vesnic nepokácel. To by totiž byla největší ostuda na světě :o)! 
 
Májka na hřišti :o)

 Zároveň se ke svobodným dívkám ve vesnici dovezou májky malé (většinou březové) a každá dívka si ji sama nazdobí pentlemi a připevní ji třeba na plot. Druhý den se z místního hřiště vydá celý průvod (u nás se do něj zapojuje spousta lidí v různých maskách - mušketýři, drábové, selky, král Májů, Kecal, kat, mnich a spousta dalších) i s kapelou a "šatlavou" na průchod obcí.
 
Všichni účastníci průvodu pohromadě

 Začíná se u našeho pana starosty, který průvod zkontroluje a povolí aby Máje mohly začít. Průvod prochází obcí a u každého domu, kde je nazdobená májka zastaví, hudba začne hrát a dívka je svobodnými mládenci vytancována. Takto se obejdou všechny májky, u toho se jí, popíjí, zpívá, prostě úplně nejvíc nejsprávnějc oslavuje :o). Volí se královna Májů, draží se velká májka postavená na hřišti a večer se ještě všichni sejdou na zábavě :o). 

 Jak už jsem psala, počasí nám letos nepřálo a tak přidávám mix fotek z už proběhlých Májů, přece jen při sluníčku vše vynikne líp :o).

  se letos zúčastnila jako již obvykle v kostýmu selky a ani na mých vratech nechyběla nazdobená májka, aby mě mohli chlapci řádně vytancovat ;o)


Já s kamarádem (sbíráme popadané špendlíky ;o))

Znáte Máje? Slaví se u vás taky? A nebo je to pro vás novinka?

Napište mi, ráda se dozvím, jestli se podobné tradice dodržují i někde u vás ;o).

6 komentářů:

  1. Naprosto skvělé fotky! U nás máme jen postavenou Májku, jinak tohle je pro mě novinka:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :o). Tak aspoň část těch tradic se u vás drží ;o)

      Vymazat
  2. Jéé,miluju tyhle akce a tradice a je skvělé slyšet že se stále slaví.My Májku v lese nemáme ale v okolních vesničkách bývají a myslím že je tam místní slaví podobně,minimálně o tom nočním hlídání vím!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elvinku, určitě si někdy ohlídejte termín a vyražte se do blízkých vesniček aspoň podívat! Myslím, že nebudete zklamaní ;o)

      Vymazat
  3. Moc pěkné, líbí se mi když se někde drží tyhle tradice :) U nás se tohle bohužel neslaví

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kami, tohle je asi jedna z posledních, které se u nás dodržují ;o). Zkus se podívat někde po okolí, jestli podobnou akci nepořádají, je to vážně paráda :o)

      Vymazat

Moc děkuji za milý komentář :o)